Sadutusmenetelmän suomalainen kehittäjä Monika Riihelä toteaa, että BAS:issa kesän aikana aloitettu sadutushanke on ainutlaatuinen esimerkki lapsilähtöisestä työstä ja sitä on toteutettu jopa rankimmissa sotatilanteissa. Monika jatkaa: ”Eikä siinä vielä kaikki. Ne aikuiset, jotka Libanonissa ovat sodan keskellä saduttaneet lapsia, ovat teoillaan mullistaneet aikuisten ja lasten välisiä suhteita. Aikuiset eivät ole sivuuttaneet kauhun ja surun kokemuksia. He eivät ole vähätelleet lasten kertomaa eivätkä heidän tunteitaan ja ajatuksiaan.”<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Olen Monikan kanssa samaa mieltä. Saduttamisella on tärkeä merkitys niin lapselle kuin aikuiselle, joka työskentelee lasten kanssa. Jo pelkkä lasten kertomusten lukeminen voi muuttaa suhtautumista lasten sisäiseen maailmaan. Lasten kertomaa lukiessa tajuaa, miten tarkkoja huomioita lapset tekevät, miten he pystyvät havainnoimaan pelottavissakin tilanteissa oleellisia asioita ja välittämään niitä toiselle. Lukiessani aikuisten lausuntoja tai raportteja Libanonin sodassa olen toistuvasti huomannut ajattelevani, että tämänhän jo tiesin lasten kertomukista.

 

Erilaisia lapsille tarkoitettuja hankkeita suunnitellessa on tärkeää kysyä vanhemmilta, mutta oleellista ja peräti hyödyllistä on kuunnella lapsia. Ja millä lailla? Miten kysyä? Ei niin, että kysymys jo sisältää suoraan tai epäsuoraan valmiit vaihtoehdot. Lapsella voi olla aikuiselle annettavana jotain sellaista, mitä hän itse ei ole tullut ajatelleeksikaan. Useimmat lapset haluavat olla haastattelutilanteissa kohteliaita ja siksi he taipuvat aikuisen asettamiin ehtoihin niin kuin aikuinen television uutistoimittajan asettamiin raameihin.

 

"Olemme kokeneet pitkiä sotia ja voittaneet paljon vaikeuksia, mutta tämä oli meille vaikein kokemamme periodi, koska jokainen Libanonissa tunsi henkensä uhatuksi" , BAS:in perheneuvolan psykologi Liliane luonnehti viime kesän 34 päivän sotaa. Lapset kuvaavat tämän kollektiivisen uhan tunteen herättämän kollektiivisen pelon selkeällä ja koskettavalla tavalla.

 

Seminaarissa 24.10. lasten sodan aikana ja sen jälkeen kertomia tarinoita tarkastellaan viestinä meille aikuisille. Muutoinkin ohjelma on kiinnostava:

Social responsibility and children in war

 

By Finnish Psychologists for Social Responsibility (FPSR); The Finnish National Board of Education & UNESCO

 

Tuesday October 24th, 2006 at 10-15.30

 

The Finnish National Board of Education, Hakaniemenkatu 2, 00530 Helsinki

7th floor, room 7106A and 7106B, more exact guidance at info desk

 

Programme

 

10.00   

           

Opening

Mr. Pekka Elo, Senior Adviser, Finnish National Board of Education, Associated Schools Project Network – ASPnet National Coordinator, UNESCO

 

Introductory remarks

Ms Sirkku Kivistö, chairperson, FPSR

 

10.20-11.20     

How to cope in refugee camps during a war and with poor living condition

Mr Kassem Aina, Director General, National Institution of Social Care and Vocational Training - Beit Atfal Assumoud (BAS), Beirut, Lebanon

 

11.20–12.00    

Children´s stories and testimonies during and after the war in 2006 - A message to adults from the storycrafting-method

Ms Jamilé Shehadé, social worker in charge, BAS and Ms Kirsti Palonen, vice-chairperson, FPSR

 

12.00-13.00     Lunch

 

13.00–13.30    

Sharing the experience of war with children and protecting childhood; activities of BAS during the war

Mr Kassem Aina and Ms Jamilé Shehadé

 

13.30-14.00     

Psychological interventions and resilience-building among war-traumatised children

Ms Raija-Leena Punamäki, professor, University of Tampere, Dept of Psychology

 

14.00–14.15    Coffee break

 

14.15-15.15    

Round table discussion: Solidarity and social responsibility from paper to practice; Developing cooperation to meet the needs and human rights of  Palestinians in Lebanon

Mr Kassem Aina: Palestinian point of view

Ms Sirkku Kivistö: Finnish point of view

Facilitator, Mr Ferdinand Garoff

 

15.15              

Closing words

Ms Sirkku Kivistö

 

Registration by October 18th, 2006 to email address: [email protected] (name, profession, work, email address, phone number); taustatietoa: http://psvkerays.vuodatus.net  

 

Tilojen vuoksi osallistujamäärä seminaariin on rajoitettu. Tällä hetkellä on vielä muutama paikka vapaana. Pidä kiirettä ilmoittautumisessa, että mahdut mukaan.

 

Kirsti Palonen